lørdag 18. mars 2017

Askøys tøffeste ungdom på SV landsmøte




Det er lett å få hjerteklapp og tårer i øyene når du møter Marthe-Anthonie Synnevåg, 18 år fra Askøy. Hun har et brennende engasjement, en kraftig røst, et klokt hode og en ungdoms utålmodighet. SV har alltid vært opptatt av å gi unge plass i organisasjonen. Det er ungdommen som kan spørre de spørsmålene som får oss til å utvikle oss. Som har mot til å si: hvorfor det? Kan vi ikke bare.... Marthe er på landsmøtet til SV sammen med organisasjonens beste tillitsvalgte.
Jeg har fått lov til å intervjue henne via chat:


Hvordan er det på landsmøtet og hva har engasjert deg? Landsmøtet er helt topp, det er vår mulighet til å påvirke SV og slik norsk politikk. - På talerstolen hittil har jeg snakket; om hvorfor mindre klasser er viktig for en god skole, hvor alle tør å "prøve og feile". Marthe er selv skoleelev i vg 3 og blir russ. Hun har også engasjert seg i debatten rundt russesanger; Jeg har snakket om Russesangen "Nei blir til Ja, voldtekt er sex når man ønsker", og hvordan det forklarer i veldig stor grad hvorfor vi trenger mer omfattende seksualundervisning, og hvorfor det viktig å begynne den tidlig. Marthes  tydelige ord rundt dette fra landsmøtets talestol har blitt delt på facebook utover dagen og blitt en liten snakkis. Det er godt å vite at unge kvinner ikke finner seg i at det skal spøkes med butal vold. At de i tillegg gir beskjed om at de ønsker en bedre seksualundervisning har vært prioritert sak for sosialistisk ungdom i flere år. 

I tillegg tør Marthe å utfordre: Til slutt har jeg tatt et oppgjør med hvordan utenriksminister Børge Brende ønsker å nekte kommuner å aktivt boikotte varer fra Israel, selv om hva man kjøper i stor grad er en politisk sak. Jeg stiller spørsmål om han hadde nektet kommuner i Norge å være Fairtrade kommuner.
Marthe har lange dager foran seg med valg av nytt sentralstyre, godkjenning av arbeidsprogram og behandling av uttalelser. 
Vi hjemme får glede oss over at vi har en så engasjert ungdom som får med seg andre. Dette lover godt for framtida. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Norway
Kommunestyrerepresentant på Askøy for SV. Engasjert i stort og smått. Skriver når jeg ikke får sove om natten.